Premenstrualni sindrom (PMS)

Šta je premenstrualni sindrom (PMS)?

Premenstrualni sindrom (PMS) je skup psihičkih i emocionalnih  simptoma  koji  se javljaju oko dve nedelje  pre  mestruacije, a intenziviraju neposredno pred menstrucaiju. Kada nastupi menstrualno krvarenje ovi simptomi se povlače.

Kako prepoznati simptome premenstrualnog sindroma?

Simptomi su različiti i mogu da obuhvataju promene  raspoloženja, depresiju, nervozu, strah, umor, nesanicu, glavobolju, pojačan apetit, pojavu otoka – najčešće stopala,  šaka, trbuha, bol i napetost u dojkama.

Kod nekih žena se javljaju  svi,  a kod  nekih  samo  pojedini  simptomi,  u  manjoj  ili  većoj  meri. Češće  se javlja  kod  gojaznih  žena, koje  se ne kreću dovoljno i ne bave fizičkom aktivnošću, kao i kod onih koje su izložene stresnom načinu  života.

Kako  sprečiti ili smanjiti simptome PMS-a?

Simptomi se ne mogu uvek potpuno ukloniti, ali se mogu smanjiti. Potrebno  je promeniti  ustaljene navike – pojačati fizičku  aktivnost, promeniti ishranu – smanjiti  unos šećera, soli, kafe i napitaka sa kofeinom, alkohola, a povećati unos  integralnih žitarica i koštunjavog  voća. Povećanje  fizičke  aktivnosti  i  bavljenje  sportom smanjiće stres i uspostaviti  psihičku  ravnotežu, koja je pokretač za smanjivanje tegoba. Može se pokušati i sa vitaminskom suplementacijom – magnezijumom, kalcijumom, vitaminom D, izoflavonima, gingko bilobom, ekstraktom polena,  koji pomažu u smanjenju simptoma.

U težim  slučajevima potrebna je pomoć u vidu psihoterapije ili lekova. Razgovarajte sa svojim lekarom o mogućnosti hormonske terapije, jer ona smanjuje ili uklanja simptome PMS-a.

kod ginekologa

Promene na grliću

Šta mogu biti promene na grlću? Da li su opasne? Šta se radi kad se nadju?

Ciste na jajniku

Kako izgledaju ciste na jajniku? Da li se operišu? Koje vrste postoje?

Folikulometrija

Šta je folikulometrija? Šta je indikacija? U kom delu ciklusa se radi? Koliko često se radi u toku jednog ciklusa?

Kosovska 26. 21000 Novi Sad

Partneri: