Anemija u hroničnim bolestima

Koji su uzroci anemije u hroničnim bolestima? Kako se postavlja dijagnoza? Kako se leči?

Anemija u hroničnim bolestima predstavlja drugi najčešći uzrok anemija, pre svega kod starije populacije. Kao i kod sideropenijske anemije prati je smanjena koncentracija gvožđa u krvi.

Uzroci

Uzroci ove anemije su različiti i zavise od osnovne bolesti, a često i više hroničnih bolesti zajedno može doprineti njenom razvoju. Najčešće se javlja udruženo sa:

• infekcijama
  • autoimunim bolestima (reumatoidni artritis, sistemski eritemski lupus)
  • hroničnom bubrežnom slabošću
  • malignim bolestima
  • srčanom slabošću
  • zapaljenskim bolestima creva
  • šećernom bolešću
  • gojaznošću.

Simptomi anemije u hroničnim bolestima

Često se ova anemija ispoljava blagom kliničkom slikom ili se karakteristični simptomi javljaju samo pri naporu, a mogu biti:

1. slabost
  2. malaksalost
  3. glavobolje
  4. vrtoglavice
  5. ubrzan srčani rad
  6. bledilo kože i vidljivih sluzokoža.

Postavljanje dijagnoze

Za postavljanje dijagnoze pored niskog hemoglobina u laboratorijskim nalazima uočava se i sniženo gvožđe, ali za razliku od sideropenijske anemije koja nastaje usled deficita gvožđa, kod anemija u hroničnim bolestima feritin je povišen. Gvožđe postoji u organizmu ali se ne doprema u dovoljnim količinama do krvi i ne može se iskoristiti na pravi način.

Lečenje

Lečenje podrazumeva pre svega lečenje hronične bolesti koja je dovela do anemije, ali u slučajevima težih anemija primenjuje se i transfuzija eritrocita.

Kod hronične bubrežne slabosti ova strategija je često teško primenljiva, jer postoji i deficit hormona eritropoetina koji se stvara u bubrezima i utiče na stvaranje crvenih krvnih zrnaca. Tako je u lečenju anemije u hroničnoj bubrežnoj slabosti često potrebna i primena ovog hormona.

Od izuzetnog je značaja pravilna ishrana u prevenciji anemija u hroničnim bolestima, te je važan unos namirnica bogatih gvožđem, folnom kiselinom kao i vitaminom B12.