Bolni intimni odnosi

Da li su česti? Gde se javljaju? Šta može biti uzrok? Ima li pomoći i koje su terapijske opcije?

Bolni intimni odnosi nisu retka pojava – gotovo sve žene su nekada imale bol u toku odnosa. Za neke bolan odnos je samo trenutna pojava, dok je za druge stalni problem.
Nekada bolni odnosi mogu biti znak ginekološkog problema, poput ciste jajnika, endometrioze, promena na vulvi, suvoće vagine, ali i problema sa seksualnošću – nedostatka želje za odnosom ili izostanka seksualnog uzbudjenja.

Problem sa seksualnošću može biti rezultat problema u vezi, ali i posledica uzimanja nekih lekova, poput kontraceptiva, nekih antidepresiva i analgetika, kao i stanja poput artritisa, šećerne bolesti, karcinoma i poremećaja rada štitne žlezde.

Najčešća mesta gde se oseti bol tokom odnosa su velike usne, ulaz u vaginu ili unutrašnjost vagine.

Ginekološka stanja koja mogu uzrokovati bolne odnose su:

• Oboljenja kože – kontaktni dermatitis kao posledica reakcije na sapune, dezinfekciona sredstva, lubrikante, što kao rezultat ima pečenje i svrab pri kontaktu. Nakon izlečenja osnovnog stanja prestaju bolni odnosi.
  • Vulvodinija – stanje kada se bol u vidu pečenja i probadanja javlja samo na ulazu u vaginu, a ne vidi se uzrok – nema promena na koži niti znakova infekcije, a brisevi tog predela su sterilni. Nekada je, u zavisnosti od uzroka, potrebna i medikamentozna terapija, pa i operacija da bi se izlečilo.
  • Hormonalni uzroci – smanjenje nivoa hormona estrogena tokom menopauze i perimenopauze može dovesti do suvoće vagine. U ovim slučajevima pomaže lokalna terapija hormonima ili upotreba lubrikanata tokom odnosa, a vrlo je efikasna i laserska teapija suvoće vagine.
  • Vaginitis – pojava infekcije vagine, najčešće je uzrokovana gljivicama i bakterijskom vaginozom. Simptomi su osećaj pečenja, svraba i bola, nekad i bola pri mokrenju i pri odnosima. Vaginitis se leči lokalnim stavljanjem vaginaleta u vaginu, u nekim slučajevima i antibioticima, a postojanje infekcije utvrđuje se brisom vagine.
  • Vaginizmus – refleksna kontrakcija (stiskanje) vaginalnih mišića. Terapija obuhvata kako lekove, tako i vežbe i tehniike relaksacije.
  • Stanje posle porođaja – ako je bio težak porođaj, došlo do rascepa na međici ili unutar vagine, može doći i do bola tokom odnosa. Leči se fizikalnom terapijom, lekovima ili operativnim intervencijama.
  • Endometrioza
  • Priraslice i ožiljci – uspešno se leče laserskom terapijom.

Ukoliko imate problem bolnih odnosa, svakako se javite svom ginekologu da bi se pokušao naći uzrok, a neke od stvari koje možete i sami pokušati su:

1. Upotreba lubrikanta – postoje lubrikanti koji su na bazi vodenih rastvora (koriste se u slučajevima osetljivosti vagine ili njene iritacije) i silikonski, koji traju duže i više „klize“. Ako koristite prezervative kao metod kontracepcije, ne koristite uljane rastvore jer oni mogu dovesti do pucanja kondoma
  2. Odvojite dovoljno vremena za odnose, da biste se mogli dovoljno opustiti
  3. Razgovarajte sa partnerom o tome kada vas boli odnos, a kada ne, da biste se mogli prilagoditi
  4. Pre odnosa pokušajte sa tehnikama opuštanja – lezite u toplu kadu, mokrite, uzmite paracetamol pre odnosa.