Najčešća oboljenja dojke

Najčešća oboljenja dojke obuhvataju širok spektar stanja, uključujući benigna i maligna oboljenja. Pravilno razumevanje i edukacija o ovim bolestima od suštinskog su značaja za prevenciju, rano otkrivanje i uspešno lečenje.

Benigna oboljenja dojke

Benigna oboljenja dojke su česta i obično nisu povezana sa značajnim rizikom po zdravlje. Neki od najčešćih benignih tumora u dojkama uključuju fibroadenome i ciste

Fibroadenomi su čvrste, pokretne mase koje se češće javljaju kod mlađih žena. Ciste su tečnošću ispunjene kesice koje se mogu javiti u bilo kojem uzrastu i najčešće ne nose rizik od maligniteta. Većina benignih oboljenja dojke ne zahteva operaciju, ali lekar može savetovati punkciju, biopsiju ili uklanjanje ukoliko promena raste ili ima karakteristike koje zahtevaju dalje informacije.

Maligna oboljenja dojke

Karcinom dojke je ozbiljno oboljenje koje se javlja kada ćelije dojke počnu nekontrolisano da se dele i formiraju tumor. Ovo je najčešći oblik karcinoma kod žena, ali se može javiti i kod muškaraca, iako je to izuzetno retko.

Rizik od karcinoma dojke povećava se sa starenjem, genetskim faktorima, hormonalnim promenama, ali nema nekog striktnog pravila kada i kod koga će se se razviti i zato su vrlo važne redovne kontrole.

Rano otkrivanje karcinoma dojke ključno je za uspešno lečenje. Redovni pregledi preporučuju se ženama starijim od 40 godina, dok se samopregledi dojki preporučuju svim ženama kao dodatak, ali ne i zamena za redovne medicinske preglede.

Moderni terapijski pristupi lečenju karcinoma dojke su vrlo uspešni u lečenju karcinoma dojke, a plan lečenja individualno se prilagođava svakoj pacijentkinji.

Prevencija i edukacija

Prevencija oboljenja dojki podrazumeva redovne lekarske preglede, održavanje zdravog načina života, kontinuirano praćenje stanja dojki i pravovremeno reagovanje na bilo kakve sumnjive promene. Edukacija o značaju ranog otkrivanja, samopregledima dojki i redovnim ultrazvučnim i mamografskim pregledima ključna je za visoku stopu ozdravljenja od karcinoma dojke.