Krv u urinu – hematurija

Šta je hematurija? Šta je uzrokuje? Kako se postavlja dijagnoza?

Hematurija predstavlja pojavu krvi u urinu – bilo da se radi o većoj količini – makrohematurija, ili maloj, koja se vidi samo pod mikroskopom – mikrohematurija.

Simptomi predstavljaju promenu boje urina, mokrenje uglavnom ne predstavlja problem, ali nekada može biti bolno.

Uzroci pojave krvi u urinu kod muškaraca:

• urinarne infekcije, kada je hematurija uglavnom praćena drugim simptomima, poput pečenja i bola pri mokrenju, uz promenu mirisa urina
    • bubrežna infekcija – pijelonefritis, kod koje simptomi mogu biti slični urinarnim infekcijama, uz mogućnost pojave temperature i bola u predelu donjeg dela ledja
    • kamen u bubregu ili u bešici, što može biti praćeno bolom ukoliko se pomeraju
    • uvećana prostata koja može da pritiska uretru i da umanji protok urina, što kao posledicu ima otežano mokrenje i stalni nagon za mokrenjem, sa ili bez vidljivog krvarenja u urinu
    • zapaljenje prostate koje ima slične simptome kao uvećana prostata
    • oboljenje bubrega (glomerulonephritis), koje predstavllja zapaljenje tkiva bubrega, sa ili bez dodatnog medicinskog problema poput šećerne bolesti, infekcije bakterijama ili zapaljenja krvnih sudova
    • karcinom bubrega, bešike ili prostate
    • povreda bubrega
    • neki lekovi – antikoagulansi, penicillin, ciklofosfamid.

Kako se postavlja dijagnoza?

Inicijalna ispitivanja obuhvataju:

1. ultrazvučni pregled
  2. laboratorijske analize – krvne slike, sedimenta urina, urinokulture, analize funkcije bubrega
  3. dalje analize nakon konsultacije izabranog lekara, nefrologa i urologa.