Nehormonska terapija simptoma perimenopauze

Nehormonska terapija perimenopauze je efikasna u smanjenju intenziteta simptoma za mnoge žene. Neke žene imaju veoma blage valunge, te lečenje hormonskom terapijom ni nije potrebno jer se sasvim zadovoljavajuća kontrola simptoma postiže upravo ovim, nehormonskim, alternativama. Iako ni jedna od navedenih terapija ne deluje tako potpuno kao estrogen, svakako dovode do poboljšanja. Sasvim je opravdano probati sa modifikacijama načina života najmanje tri meseca od pojave simptoma pre nego što posegnete za hormonskom terapijom.

Nehormonsko lečenje valunga

Antidepresivi

Antidepresivi su lek pravog izbora za valunge kod žena koje ne smeju da uzimaju estrogen. SSRI – selektivni inhibitori receptora serotonina su klasa antidepresiva koji se najčešće koriste za lečenje valunga. Paroksetin je SSRI i donedavno je bio jedina nehormonska terapija posebno odobrena za lečenje valunga u SAD. Ovaj lek se godinama koristi za lečenje depresije, ali u nižoj dozi je efikasan u smanjenje simptoma valunga. Iako nisu odobreni za ovu upotrebu i drugi SSRI kao što su citalopram i escitalopram ublažavaju valunge u sličnom stepenu kao i paroksetin. Žene sa karcinomom dojke koje uzimaju lek koji se zove tamoksifen ne bi trebalo da uzimaju paroksetin, jer može da ometa dejstvo tamoksifena.

Gabapentin

Gabapentin  je lek koji je razvijen za lečenje epilepsije, ali takođe ublažava valunge kod nekih žena. Može se uzimati kao pojedinačna doza pre spavanja (ako su najizraženija tegoba noćna preznojavanja) ili se može uzimati i tokom dana. Ovaj lek mogu koristiti žene koje imaju migrenozne glavobolje sa aurama, kod kojih je estrogenska terapija kontraindikovana.

Oksibutinin

Oksibutinin je lek koji se obično koristi za lečenje hiperaktivne bešike i urinarne inkontinencije. Međutim pokazalo se da je efikasan i za lečenje valunga. Najneugodniji neželjeni efekat su suva usta.

Fezolinetant

Fezolinetant je najnoviji nehormonski lek odobren za lečenje valunga u menopauzi. Pije se jednom na dan, a mogući neželjeni efekti uključuju bol u stomaku, dijareju, bol u leđima i probleme sa jetrom.

Progesteron

Injekcioni progestin medroksiprogesteron acetat pomaže u smanjenju talasa vrućine, međutim, često se ne koristi zbog neželjenih efekata kao što su nepravilno vaginalno krvarenje, akne, glavobolja i depresija.

Estrogeni biljnog porekla (fitoestrogeni)

Estrogeni biljnog porekla se reklamiraju kao „prirodna“ ili „bezbedna“ alternativa hormonima za ublažavanje simptoma menopauze. Fitoestrogeni se nalaze u mnogim namirnicama kao što je soja, leblebije, sočivo, laneno seme, žitarice, voće, povrće i crvena detelina. Suplementi koji sadrže izoflavon, vrstu fitoestrogena, mogu se kupiti u prodavnicama zdrave hrane, što ne znači nužno da su zdravi.

Neizvesno je da li fitoestrogeni pomažu u smanjenju valunga ili noćnog znojenja.  Soja sadrži diadzein, jedinjenje koje se u crevima može pretvoriti u ekuol. Ova supstanca veže se za receptore estrogena i tako dovodi do estrogenu sličnih efekata u telu. Međutim samo oko 25% belaca nosi crevne bakterije neophodne za proizvodnju ekuol-a iz daidzeina. Ovo dovodi da zaključka da bi ustvari suplement S-ekuol od 10 miligrama koji se uzima dva puta dnevno bio efikasniji u kontroli valunga nego sam preparat soje. Pored toga, neki fitoestrogeni mogu delovati kao estrogen u nekim tkivima tela. Mnogi stručnjaci sugerišu da žene koje su obolele od raka dojke treba da izbegavaju fitoestrogene.

Biljni tretmani

Određeni broj biljnih tretmana je promovisan kao „prirodni“ lek za valunge. Nažalost, uprkos brojnim studijama, ne postoje ubedljivi dokazi da su biljni lekovi kao što su cimicifuga, kineska anđelika, žen šen i divlji jam efikasni u ublažavanju valunga. Iz ovog razloga biljni tretmani se ne preporučuju za kontrolu valunga ili drugih simptoma perimenopauze.

Um-telo i drugi tretmani

Potvrđeno je da su kognitivno-bihejvioralna terapija i, u manjoj meri, klinička hipnoza, efikasni u kontroli valunga. Upravljanje stresom, opuštanje, duboko disanje i joga mogu biti od pomoći nekim ljudima, ali rezultati studije su nedosledni. Ovakav pristup verovatno neće biti štetan a može imati druge koristi.

Gubitak težine

Žene koje sa prekomernom težinom ili gojaznošću prijavljuju veću nelagodnost izazvanu valunzima u poređenju sa ženama normalne težine. Nekoliko studija je pokazalo da gubitak težine pomaže u smanjenju intenziteta valunga

Nehormonsko lečenje suvoće vagine

Sa padom estrogena u kasnoj perimenopauzi, vaginalna tkiva postaju tanja i suva, sklona svrabu a često polni odnos postaje bolan. Nekoliko nehormonskih pristupa pokazalo se efikasnim u ublažavanju vaginalnih simptoma:

Vaginalni lubrikanti – To su tečnosti ili gelovi na bazi vode ili silikona. Ona smanjuju trenje tokom odnosa, ali pošto ostaju na površini sluzokože nemaju dugotrajan efekat. Zato se koriste neposredno pre odnosa.

Vaginalne hidratantni gelovi i vaginelete – Ovi proizvodi se apsorbuju u vaginalno tkivo i tako pružaju dugotrajnije olakšanje svraba i bola. Za razliku od lubrikanata, oni su dizajnirani da se redovno primenjuju (svakodnevno ili 2-3 puta nedeljno).

Lasersko lečenje suvoće vagine – Laser deluje na tkivo vagine tako što stvara novi kolagen i onda se vagina “podmladi”, na više mogućih načina: učvršćuju se zidovi, čime cela vagina postaje uža, kolagen koji se stvara daje podršku bešici i smanjuje rizik od spada bešike i nevoljnog oticanja urina, i smanjuje se ili potpuno nestaje suvoća vagine. Komfor i bezbednost su ključni u laserskim tretmanima – neinvazivni su, potpuno bezbolni, traju svega oko pola sata, nema neželjenih posledica, kao ni perioda oporavka.