Opadanje kose kod žena – Koji su uzroci i da li postoji rešenje?

Opadanje kose kod žena može biti izazvano različitim faktorima, uključujući genetiku, hormonske promene, medicinske stanja, i životni stil. Iako je gubitak kose češći kod muškaraca, i žene često doživljavaju ovaj problem – više od 40% žena doživi neki oblik opadanja kose pre svoje pedesete godine, a opadanje kose je posebno izraženo kod žena posle menopauze.

Uzroci opadanja kose kod žena

1. Genetska predispozicija

Androgenetička alopecija, poznata i kao ženski tip gubitka kose, je genetski uslovljeno stanje. Karakteriše je proređivanje kose koje se najčešće manifestuje na sredini temena. Ovo stanje je posledica osetljivosti folikula dlake na androgene hormone, što dovodi do postepenog smanjenja veličine folikula i proizvodnje tanje, kraće dlake.

1. Hormonske promene

Hormonske promene mogu imati značajan uticaj na gubitak kose. Trudnoća, porođaj, menopauza i problemi sa štitnom žlezdom su samo neki od stanja koja mogu uzrokovati hormonske promene i uticati na ciklus rasta kose. Opadanje kose posle porođaja (postpartalna alopecija) nije retko i obično bude privremeno.

1. Medicinska stanja

Različita medicinska stanja mogu uzrokovati opadanje kose, uključujući anemiju, sindrom policističnih jajnika (PCOS), autoimune bolesti kao što su lupus i alopecija areata, i te infekcije skalpa. Dijagnoza i lečenje osnovnog stanja često dovodi do poboljšanja rasta kose.

1. Lekovi i terapije

Odred̄eni lekovi i terapije mogu uzrokovati opadanje kose kao nuspojavu. To uključuje hemoterapiju, antidepresive, lekove za krvni pritisak. Obično, kosa počinje ponovo da raste nakon što se terapija završi ili se lek zameni.

1. Nutritivni nedostaci

Neadekvatna ishrana siromašna vitaminima, mineralima, proteinima –  uključujući gvožđe, cink,i vitamine grupe B, može doprineti opadanju kose. Pravilna ishrana ili suplementacija mogu pomoći u poboljšanju zdravlja kose.

1. Stres

Fizički ili emocionalni stres može uzrokovati privremeno opadanje kose, poznato kao telogeni efluvijum. Ovo stanje dovodi do prelaska većeg broja dlaka u fazu mirovanja, rezultirajući obilnijim opadanjem kose nekoliko meseci nakon stresnog događaja.

1. Mehanička oštećenja

Stalno nošenje čvrsto vezane kose, prekomerna upotreba toplotnih uređaja kao što su fenovi i pegle za kosu, te hemijski tretmani poput farbanja i trajne, mogu oštetiti kosu i folikule, dovodeći do lomljenja kose i opadanja.

Lečenje opadanja kose

Kod lečenja opadanja kose, prednost se daje tretmanima koji su komforni, a veoma efikasne za rast kose – laserski tretmani, PRP tretmani i mezokokteli.

Pre nego što se donese odluka o tretmanu savetuje se pregled dermatovenerologa da bi se ustanovio uzrok opadanja kose, radi individualnog pristupa svakom pacijentu kako bi se postigli optimalni rezultati.