Terapija perimenopauze – Kako da olakšate sebi neprijatne simptome

Perimenopauza je postepen proces, period vremena u kom se funkcija jajnika smanjuje. Ne postoji test ili znak koji može utvrditi tačno vreme ulaska u perimenopauzu. Kada želimo zaključiti da li ste u perimenopauzi prikupljamo podatke o godinama, karakteristikama menstruacije, simptomima i promenama u organizmu koje se dešavaju. Nekada se simptomi preklapaju sa drugim oboljenjima, npr.  štitne žlezde, srca, jetre, te su dodatna ispitivanja potrebna. Ali testiranje polnih hormona je retko potrebno za procenu perimenopauze.

Lekovi se često koriste za lečenje simptoma perimenopauze. Oni olakšavaju simptome, ali ne postoji lek da se perimenopauza zaustavi. Međutim, pre nego što se odlučite za bilo koji oblik lečenja, razgovarajte sa svojim lekarom o rizicima i prednostima svakog od njih.

Hormonska terapija

U početnim fazama perimenopauze upotreba niskodoznih tableta za kontracepciju kontroliše skokove hormona koji dovode do pojave simptoma. U već poodmakloj perimenopauzi, neposredno pre ulaska u menopauzu, jajnici stvaraju jako malo hormona te će se bolja kontrola simptoma postići nadoknadom nedostajućih hormona. Hormonska terapija za neke žene nije prihvatljiva opcija ili druge bolesti povećavaju rizik u njihovom slučaju. Zato je potrebna konsultacija vašeg lekara da se vidi da li je ova vrsta terapije pogodna za vas.

Sistemska terapija estrogenom je najefikasnija opcija za ublažavanje perimenopauzalnih i menopauzalnih valunga i noćnog preznojavanja. Ona može biti u obliku tableta, flastera za kožu, spreja ili kreme za kožu. U zavisnosti od vaše lične i porodične medicinske istorije bira se pogodan oblik primene, u najnižoj a efikasnoj dozi za olakšanje simptoma. Ako još uvek imate matericu, biće vam potreban i progesteron pored estrogena.

Vaginalni estrogen

Estrogen se može primeniti direktno u vaginu pomoću vaginalne tablete ili kreme. Ovim načinom daje se samo mala količina estrogena, koju apsorbuje vaginalno tkivo, a bez značajnog dejstva na sluzokožu materice, koagulaciju krvi ili druge organe. Može pomoći u ublažavanju suvoće vagine, nelagodnosti tokom odnosa i nekih urinarnih simptoma.

Antidepresivi

Antidepresivi iz grupe inhibitora ponovnog uzimanja serotonina (SSRI) smanjuju valunge u menopauzi.  Ovo je efikasna alternativa u lečenju valunga za žene koje ne mogu da uzimaju estrogen iz zdravstvenih razloga, npr. žene koje imaju poremećaj koagulacije krvi (trombofilija) ili su obolele od karcinoma dojke. Ova terapija je pogodna i za žene kojima je potreban antidepresiv zbog poremećaja raspoloženja i sada su u menopauzi.

Gabapentin

Gabapentin je lek za lečenje epilepsije, ali se takođe pokazalo da pomaže u smanjenju valunga. Ovaj lek je koristan za žene koje ne mogu da koriste terapiju estrogenom iz zdravstvenih razloga, npr. žene  koje imaju migrenozne glavobolje sa aurom.

Promene u načinu života

Promene u načinu života, kao što su zdrava ishrana, redovna fizička aktivnost i vežbe disanja, izbegavanje hrane ili aktivnosti koje izazivaju talase vrućine pomažu da se pojava valunga drži pod kontrolom. Takođe sve one pozitivne navike kao što su prestanak pušenja, poštovanje ritma spavanja, ograničavanje unosa alkohola i kofeina, dovoljno kalcijuma, održavanje zdrave telesne težine će učiniti da se osećate bolje i zdravije u ovom periodu života.

Razgovarajte sa svojim lekarom o vašim specifičnim simptomima, ciljevima lečenja ali i zabrinutostima. To je put da olakšate simptome i unapredite kvalitet života na način kojim ste zadovoljni i osećate se sigurno dok ga primenjujete. Perimenopauza je proces, period u životu, pa jednom godišnje preispitajte svoje mogućnosti jer se vaše potrebe mogu promeniti.