GERB – Gastroezofagealni refluks

Gastroezofagealni refluks je hronično oboljenje kod koga se kiselina iz želuca, i ređe sadržaj želuca, vraća u jednjak, što dovodi do iritacije sluzokože jednjaka.

U normalnim okolnostima pri gutanju dolazi do opuštanja mišića jednjaka, donjeg sfinktera, da bi propustio sadržaj – hranu i piće – ka želucu, nakon čega se opet zatvara. Ako je mogućnost kontrakcije oslabila, želudačna kiselina se vraća u jednjak, nagriza njegovu sluzokožu i dolazi do zapaljenja – ezofagitisa, što nakon izvesnog vremena dovodi do komplikacija poput krvarenja, suženja jednjaka ili stvaranja „Baretovog ezofagusa“ – prekancerogenog stanja.

Simptomi GERB-a

Simptomi su gorušica koja se nekada širi ka grlu i uzrokuje gorak ukus u ustima, bol u grudnom košu, teškoće pri gutanju, suv kašalj, promuklost. Ako se ovi simptomi javljaju često, potrebno je konsultovati lekara. Nekada je teško razlikovati simptome gastroezofagealnog refluksa, gorušice i srčanog napada.

Stanja koja pogoršavaju gastroezofagealni refluks su gojaznost, hijatus hernije, trudnoća, pušenje, suva usna duplja, astma, šećerna bolest, oboljenja vezivnog tkiva, poput sklerodermije.

Kako se utvrđuje postojanje gastroezofagealnog refluksa?

Dijagnoza GERB-a obično se postavlja na osnovu kliničke slike i simptoma. Lekar može preporučiti dodatne testove kao što su endoskopija, pH-metrija jednjaka ili rendgenski snimci sa barijumom radi preciznije dijagnoze.

Šta možete da uradite ako imate GERB?

Promene navika koje mogu da pomognu kod gastroezofagealnog refluksa su:

• gubitak telesne mase
  • nošenje široke odeće  – uzana odeća pritiska abdomen i donji sfinkter jednjaka
  • izbegavajte začinjenu hranu i gazirana pića
  • jedite manje obroke – izbegavajte prejedanje
  • nemojte ići na spavanje neposredno posle obroka – sačekajte bar tri sata nakon obroka
  • podignite uzglavlje postelje
  • prestanite da pušite.

Gastroezofagealni refluks je često stanje koje zahteva dugoročan pristup kako bi se ublažili simptomi i sprečile moguće komplikacije. Ukoliko često imate simptome GERB-a, obratite se internisti – gastroenterologu.